Abonner

De Dyre Dråber – Parfumens Historie

De dyre dråber – parfumens historie

 

Parfume er i dag en millionindustri. Aldrig har der været flere dufte på markedet eller flere penge tjent ind på de velduftende dråber. Men parfumen har sin helt egen historie. En historie, som vi skal helt tilbage til det gamle Egypten for at starte.

 

Parfume var en del af religionen

Egypterne brugte som nogle af de første røgelse og parfumerede olier og salver i deres daglige liv. Røgelsen blev brugt som en del af deres religiøse ceremonier, hvor de mente at kunne kommunikere med guderne via den parfumerede røg. Det er faktisk herfra, vi har fået ordet parfume. Det latinske “per fumum” betyder “gennem røg” og er altså blevet til det moderne parfume. Men dufte blev også brugt både kosmetisk og medicinsk i form af parfumerede olier eller salver, som ofte indeholdt myrra, røgelse, rose og pebermynte. Og naturligvis blev de velduftende olier og salver også brugt til at balsamere de døde, når de skulle mumificeres. Det var også egypterne, der opfandt glas, og dermed kom de flydende parfumer første gang på smukke glasflakoner.

 

Da Alexander den Store invaderede Egypten, bragte han parfume med hjem til Grækenland. Og da det blev Romernes tur til at invadere Grækenland, tog de grækernes tradition for parfume til sig. Samtidig med at dette skete i Europa, begyndte muslimske, kinesiske og indiske kulturer også at bruge parfume i deres religiøse ceremonier, og perserne eksperimenterede med, hvordan man kunne bevare parfumerne, så de kunne holde i længere tid.

 

Parfumen bliver en luksusvare

Da Romerriget faldt og kristendommen holdt sit indtog i Europa, blev brugen af parfume faset mere og mere ud. I islamiske kulturer blev parfume stadig flittigt brugt, men i det nu kristne Europa var der ikke meget plads til velduftende parfumer eller olier. Først i 1200-tallet, da internationale handelsruter mellem Østen og Vesten blev oprettet, blev europæerne introduceret for nye dufte og krydderier, og brugen af parfume blomstrede op igen.

 

Frankrig i det 17. århundrede var fuld af parfume. Parfumerede handsker var blevet et hit, og hoffet under Ludvig d. 15. blev sågar kaldt for “Det Parfumerede Hof” pga. de mange dufte, der var at finde alle steder. Der var ikke den ting, man ikke kunne komme parfume på. Både på huden, men også på møbler, tøj og vifter for eksempel.

 

I det 18. århundrede opfandt en ung italiener i Köln, Jean-Marie Farina, en væske til både indvortes og udvortes brug kaldet Kølnervand – bedre kendt som Eau de Cologne. Kølnervandet var en blanding af olier fra citrusfrugter, neroli og rosmarin og kunne bruges på mange forskellige måder, blandt andet på huden som parfume, i badevandet, i et glas vin eller på en sukkerknald som en slags naturmedicin.

 

Parfume til folket

Parfume begynder at blive en luksusvare. Der eksperimenteres med sammensætningen af olier og essenser, og ny viden inden for kemi bruges til at fremstille parfumer, der kan sprøjtes på huden og som ikke fedter. De dyre dråber kommer på smukke glasflasker, og de første parfumehuse, som Houbigant, Lubin og Guerlain opstår i Paris.

 

I det 19. århundrede kommer der mere fokus på den personlige hygiejne. Sammen med udviklingen af nye teknologier til at udvinde olier og essenser, og ikke mindst muligheden for at kunne producere syntetiske ingredienser, betyder dette, at parfume nu ikke længere kun er for de rige og velstillede, men nu også tilgængelig for helt almindelige mennesker. Parfume kan nu produceres nemmere og billigere, og i starten af 1900-tallet dukker der flere forskellige parfumer op på markedet, blandt andet begynder modehuse som Chanel, Dior og Nina Ricci at blande sig i parfumeverdenen. Chanel No. 5 er til dags dato stadig en af verdens mest kendte parfumer.

 

Parfume er en millionindustri

I løbet af de seneste 100 år er parfumeindustrien nærmest eksploderet, og der findes nu over 30.000 designerdufte på markedet. Udover dufte fra de traditionelle parfume- og modehuse, har flere kosmetikfirmaer lanceret deres egne dufte, og den helt store trend for kendisser fra både modens, musikkens og sportens verden er at lancere sin egen duft. Jennifer Lopez, Britney Spears og David Beckham er blot nogle få eksempler på kendte, der har tjent rigtig godt på deres dufte.

 

Den seneste trend, som ses lige nu, er dog faktisk en tilbagevenden til parfume og parfumeolier som en luksusvare, og flere nichedufte er opstået, hvor fokus er på anvendelsen af kvalitetsingredienser.

 

Læs også

Sådan for du din yndlingsduft til at vare længere

 

 

Efterlad et svar

blog indlæg

Parfumeanmeldelser

Kontaktoplysninger

Buddinge Hovedgade 163
2860 søborg

Webshop: www.eliteparfumer.dk
e-mail : info@eliteparfumer.dk
FB: www.facebook.com/eliteparfumer

Email subscription

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær den første til at modtage nye indlæg & gode tilbud
Name
Email *